Friday, February 6, 2015

Cuba del Flabio

Cuba pentru mine si Alina a fost o adevarata experienta. Iar Flabio a contribuit foarte mult la asta. Daca nu era el, am fi experimentat Cuba probabil din hotelul din Havana si poate ceva de pe geamul autocarului. Dealtfel, sunt extrem de multi canadieni (americanii nu pot pune inca piciorul in Cuba) p-acolo, toti amatori de plimbari cu masinile decapotabile americane din anii `50.

As vrea sa incep acest post prin a multumi Nikon (Mihai Olaru) pentru ca mi-a pus la dispozitie un obiectiv 24-120, cu care am tras majoritatea fotografiilor. Nu eram lamurit daca merita sa-l cumpar inainte de excursie, dar acum ma gandesc sa dau o fuga pana la magazin. Merita.
Daca exista fotografi interesati de anumite cadre, vi le pot pune la dispozitie pentru studiu. Oricum, Mihai va avea toate fotografiile, unele dintre ele inserate si aici.

Scopul calatoriei noastre in Cuba a fost dublu. Pe de o parte setea de cunoastere (ne place enorm sa calatorim, iar Cuba e pe lista oricarui globetrotter), pe cealalta traditionala cursa de triatlon de la inceputul anului (anul trecut a fost Israel). Le-am indeplinit cu brio pe ambele.

Cuba este o tara "exotica". O spun asta 90% din turistii care ajung acolo. Din punctul meu de vedere, exista 2 tipuri de turisti:
1. Cei care stau numai in Havana - book un hotel in centrul istoric al Havanei, viziteaza obiective turistice si se bucura de distractiile nocturne (au niste cluburi de noapte si baruri f misto - gen Bodeguita del Medio)
2. Turistii de Havana + iesire la un resort in Marea Caraibelor (de obicei 4/5 stele, all inclusive). Experienta lor se reduce la privitul prin geam si zacutul ca balena esuata pe plaja.

Noi n-am avut o agentie de turism care sa ne ghideze. In schimb, am facut un plan de calatorie care a inclus si inchirierea unei masini pt o saptamana, cu care am calatorit prin jumate de Cuba. Restul calatoriei a mai inclus cateva zile in Havana pentru cursa si ceva timp in Varadero.

Havana e un oras interesant. Masinile vechi si stradutele turistice ii dau inca un aer colonial. Insa observi usor faptul ca saracia ii impiedica sa faca ceva (dealtfel si o trasatura de natie), ca poluarea este enorma (in principal din cauza parcului auto) si ca pentru un turist nu e cel mai ieftin loc in care sa-ti faci concediul. Ca si o comparatie, as spune ca ai aceleasi preturi din Europa de vest, in special la mancare. Un turist pretentios nu are ce cauta in Cuba. El poate papa doar Arozzo blanco (orez alb), si din cand in cand cate ceva in plus. Acelasi restaurant iti va da in 3 zile consecutive, la acelasi fel de mancare cerut, o cu totul alta mostra.

O alta caracteristica este raritatea apei calde la cazari. Cred ca e din cauza conditiilor de trai, dar Alina a suferit mult din cauza asta. Eu ma spal cu apa rece, dar nu sunt reprezentativ :)

Important este faptul ca toate hotelurile, barurile si restaurantele sunt de stat. Salariul mediu e mic (in jur de 20$/luna), deci fiecare incearca sa-si maximizeze veniturile cum poate, pe spinarea turistului.

Fructele sunt geniale. Mi-au placut la nebunie. Am mancat papaya, cocos (baut si apa, mancat si continutul), banane mici, guapa, etc. Mi-e deja dor de ele. In plus, nu erau deloc scumpe (e drept ca intotdeauna mi le aducea Flabio).

Dupa cateva zile in Havana, am plecat cu masina inchiriata (un Geely, masina chinezeasca asemanatoare unui Cielo, dar varianta nereusita) prin tara. Am luat si amenda ca am condus pe banda a treia (nu ca ar fi fost interzis, dar politaiul vroia bani). Prin tara am stat atat la hoteluri, cat si in gazda la localnici (au un sistem controlat tot de stat, cu registru de cazare pt turisti si ne cereau mereu pasapoartele).

Mi-e greu acum sa descriu totul, dar incerc sa mentionez locurile ce merita atentia.
Rezervatia "El Cubano" ne-a placut mult. Este prin munti. Am facut un mic trail pana la o cascada si ne-am balacit.









Apoi Playa Larga. Cea mai frumoasa plaja de care ne-am bucurat. Daca Varadero este un resort de renume mondial (al asemana locatia cu Mamaia, cu diferenta apei clare si a valurilor superbe), Playa Larga este de o frumusete ce n-am mai vazut pana acum si foarte putin frecventata de turisti.





Inaintam 50-70m in apa pana sa-mi ajunga apa la piept. Fiind un golf, apa era calda si calma. Doar cate un crab alergator prin apa putea agita un pic lucrurile.

Cayo de Santa Maria - un arhipelag insular cu resorturi all-inclusive pt turistii deportati cu autocarele. Am stat 2 zile in Sol Cayo, un asemenea resort de 4*. L-as asemui cu un cimitir de elefanti, asta pentru a descrie tipul turistului de pe-acolo. Mosi sau babe, tineri, toti intr-o forma fizica deplorabila, dar care puteau manca de 10 ori mai mult ca noi. A fost dealtfel si singurul loc unde am auzit vorbindu-se limba romana intr-un aceent moldovenesc la o terasa pe malul marii. Am plecat d-acolo doar cu gustul unei ape frumoase si multumirea ca ne-am putut antrena (si eu si Alina am alergat).

Dealtfel, peste tot in Cuba, marea ce inconjoara tara este de o frumusete incredibila. Verde sau albastra, oriunde poti vedea fundul apei si la 10m adancime. Doar pentru asta si vremea deosebit de calda, mai toti definesc exotismul Cubei.

Au fost locuri (nu putine) din care am plecat rapid din cauza preturilor ridicol de mari. In mare parte, in Cuba serviciile nu sunt pe masura preturilor practicate. Pe langa asta, mai functioneaza si un sistem in care localnicii beneficiaza de preturi de 10 ori mai mici decat turistii, in acelasi loc si pentru aceeasi marfa. Dar ca turist, nu poti trai din ce traiesc localnicii (valabil cam peste tot in lume, unde societatea este sub conditiile cu care suntem noi invatati).

Am realizat de fapt ce stil de viata avem noi aici, si pot spune acum ca noi tindem spre perfectiune, uneori inconstient, doar pentru ca "avem de unde".

Sa acopar si un pic cursa. Mi-a placut mult si-mi dau seama ca sunt dependent de asta. Cu toate ca am folosit o bicicleta imprumutata, care in nici un caz nu se compara cu ce am eu acasa, am simtit toata bucuria cursei. Conditiile de securitate au fost maxime, iar alergarea s-a facut pe Malecon (faleza Havanei), ceea ce mi-a placut.
Pentru Marian (el a facut Full-ul, eu Half-ul) a fost mai tragica situatia. Asta din cauza numarului redus de participanti la full si a disparitiei suporterilor odata cu lasarea serii. Dar si el s-a simtit bine si faptul ca i-am facut galerie tot timpul l-a ajutat sa termine cursa in cele mai bune conditii.


Dupa cursa, am plecat la masa si ne-am indopat :)

As mai putea spune multe chestii...doar sa-mi aduc aminte.
In orice caz, ma bucur mult ca am impartasit aceasta experienta cu nevasta-mea, Marian si Suzana. Si of course, Flabio. El ne-a ajutat mult si ii suntem recunoscatori. Chiar si pentru trabucele de care nu ne bucuram noi, dar se bucura prietenii nostri :)

Pentru cei interesati, pozele sunt mai de efect. Puteti gasi pachetul ori pe FB-ului Alinei, ori pe site-ul meu picasa - https://plus.google.com/photos/108844239161552954712/albums/6112664634638200833?banner=pwa

Cu bine!

4 comments:

francisc vaida said...

m-am obisnuit cu stilul tau de scris si pot spune cu mina pe inima ca imi place .
imi place pentru prospetime si atmosfera de " bine " pe care o degaja.
cit despre imagini ..wow !!! pot spune ca am fost cu tine in cuba
felicitari
cu drag suporterul tau fidel.

dragos georgescu said...

merci Feri pt aprecieri, doar am avut profesori buni la cursul de fotografie! si deoacere nu am participat la examenul de atestare, cred ca sunt singurul fara diploma de fotograf, haha..

Unknown said...

Salut, Dragos,
Am ajuns pe blogul tau pentru ca ma bate gandul sa particip si eu la aceasta cursa in 2016. Uitandu-ma peste rezultatele de anul trecut ti-am gasit numele. Am cateva intrebari, daca ai timp sa le raspunZi lasa-mi o adresa de mail si iti voi scrie.
Multumesc, Ionut

dragos georgescu said...

Salut Ionut, scuze, aboa acum am vazut commentariul. Imi poti scrie (daca mai e de actualitate) la dragosgeo@gmail.com.